اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۰۹:۵۰
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۱۹
اذان مغرب ۱۹:۳۰:۵۴
طلوع آفتاب ۰۴:۵۲:۳۶
غروب آفتاب ۱۹:۱۰:۲۰
نیمه شب ۲۳:۱۰:۳۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۱۱:۵۸

نسیم «مقاومت» در شمیم سینما

جشنواره «مقاومت» در حالی به روزهای برگزاری خود نزدیک می‌شود که غریب به ۳ هزار نقطه از کشور با آن همراه خواهند شد.

 نسیم «مقاومت» در شمیم سینما

به گزارش سراج24،حسین فصیح

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در حالی از دوم مهرماه امسال در تهران و بیش از 3 هزار نقطه کشور آغاز به کار می‌کند که مسئولان اجرایی این رویداد سینمایی در اقدامی قابل ملاحظه 22 عنوان برنامه در قالب برنامه‌های آموزشی، تحلیلی و پژوهشی را در کنار بخش‌های مختلف مسابقه سینمایی ایران و بین‌الملل برنامه ریزی کردند.

حرکتی که در جشنواره‌های سینمایی کشور کمتر متداول است و گویایی آن است که سیاستگذارن جشنواره با درک ضرورت‌ها و مقتضیات استراتژیک ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی روی محورها و حوزه‌هایی متمرکز شده‌اند که به شدت نیاز است.

شاید صرف برگزاری یک جشنواره با کمیت و کیفیت متنوع آثار کار چندان سختی نباشد، اتفاقی که به کرات در چشم‌انداز فرهنگی و سینمایی کشور در حال انجام است بی آنکه برآمده از منطق نیازها و منبعث از نیازسنجی و ظرفیت شناسی درست و هدفمند باشد و بیشتر به ارائه بیلان کار و شو شباهت دارد.

جشنواره فیلم مقاومت اما بدور از هر گونه تعارف، بسترسازی جدیدی در زمینه‌های مختلف را آغاز کرده که اگر چه به نوعی بدعت و نوآوری است اما بدعتی از سر ضرورت و در راستای پاسخگویی به خلاء‌ها و نیازهایی است که در این زمینه‌ها بویژه در حوزه جغرافیای فعالیت‌های فرهنگی و سینمایی بین‌الملل حس می‌شود.

تردیدی نیست که روابط بین‌الملل سینمای ایران تاکنون به دلائل مختلف کارنامه موفقی نداشته است. ظرفیت عظیمی که در سینمای ایران طی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شده می‌طلبید که سینمای ما بیش از این‌ها صف‌شکن، جسور و انقلابی در صحنه‌های بین‌المللی حضور و ظهور یابد اما متاسفانه، به دلیل فقدان استراتژی روشن، الین‌شدگی نسبت به محصولات و جریان فرهنگی غرب و سینمای‌ هالیوود، نگاه‌های جناحی و سلیقه‌ای و شعارزدگی و سطحی‌نگری و رویکردهای مقطعی و عدم شناخت درست جریانات و دیدگاه‌های سیطره‌خواه و ایدئولوژیک سینمای غربی و کمپانی‌های صهیونیستی باعث شده که نه تنها ظرفیت‌های واقعی سینمای ایران در عرصه بین‌الملل معرفی نشود بلکه تفکری رندانه باعث منحرف ساختن حرکت‌های واقعی و اصیل این سینما شد. تفکری که سینما را از گفتمان انقلاب اسلامی تهی کرد و موجی شبه روشنفکرانه و سینمای بی‌دغدغه و بی‌درد و انتزاعی رو تناور ساخت.

در این راستا، جشنواره مقاومت با آسیب‌شناسی و درک عمق استراتژیک نیازهای فرهنگی گفتمان انقلاب بنایی را پی نهاد که اگرچه هنوز در آغاز راه است اما ارزشمند، ریشه‌دار و جاندار است و افق سینمایی را ترسیم می‌کند که بی‌گمان، در آینده‌ای نه چندان دور، به قطبی سینمایی جدید در عرصه بین‌الملل بدل می‌شود.

از همین رو، سیاستگذاران جشنواره با ظرفیت شناسی به موازات حرکت جشنواره، مجموعه‌ای غنی از امکانات و برنامه‌های تحلیلی و پژوهشی را در ساختار جشنواره گنجانده‌اند که بی‌سابقه است.

پیش‌بینی پنج عنوان برنامه در قالب اسلام‌هراسی و ایران‌ستیزی در سینمای غرب با حضور کارشناسان و صاحب‌نظرانی چون: حسن عباسی، مجید شاه‌حسینی،  شهاب اسفندیاری، محمدتقی فهیم، نادر طالب‌زاده و سعید مستغاثی، ارائه سخنرانی‌های راهبردی با حضور و همراهی چهر‌هایی چون: سعید جلیلی نماینده رهبری در شورای عالی‌امنیت ملی، مهندس عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی، دیوید بارسامیان کارشناس و تحلیل‌گر سیاسی از آمریکا، دکترمحمد‌حسین‌صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و کلاس‌های آموزشی با حضور اساتیدی چون: مسعود فراستی، دکتر حبیب احمدزاده_فیلمنامه‌نویسی، محمدعلی باشه‌آهنگر_کارگردانی، دکتر امیررضا معتمدی_جلوه‌های بصری و نشست‌های انتقال تجربه یا مسترکلاس با حضور هنرمندانی چون: مریلا زارعی و پرویز پرستویی و دیگر چهر‌ها در کنار انتشار حدود هشت عنوان کتاب و پژوهش و ... همگی نشان از طرح و برنامه‌ای دقیق و حساب شده دارد.

با روندی که جشنواره مقاومت در پیش گرفته است و با توجه با اقبال گسترده داخلی‌ها و خارجی‌ها و نگاه به جشنواره به عنوان پاتوق فرهنگی و سینمایی سینماگران ضدامپریالیسم و صهیونیسم  بعید نیست که این حرکت به مهم‌ترین جشنواره سینمایی در ایران و پایگاه مهم فرهنگی و سینمایی منطقه و جهان اسلام تبدیل شود و چتری را بگستراند که سینماگران مستقل و فریادهای آزادی‌خواه تمامی دنیا تحت پوشش آن قرار بگیرند.

منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۷
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••